Elektronische identiteitskaart en Kids-ID

Informatie over de elektronische identiteitskaart en de Kids-ID.

Kids-ID

Informatie over de Kids-ID.
  1. Laatst bijgewerkt op

Ouders van een Belgisch kind jonger dan 12 jaar, dat ingeschreven is in de consulaire registers van onze ambassade, kunnen een elektronische identiteitskaart (Kids-ID) voor hun kind aanvragen. Als het kind nog niet ingeschreven is, neem dan contact op met de ambassade om de nodige instructies te krijgen. 

De Kids-ID is een elektronisch identiteitsbewijs voor kinderen onder de 12 jaar. Dit telt ook als reisdocument dat geldig is in heel Europa. De Kids-ID is 3 jaar geldig.

Om een Kids-ID voor uw kind te kunnen aanvragen, moet hij/zij de Belgische nationaliteit bezitten, ingeschreven zijn in onze consulaire registers en jonger dan 12 jaar zijn. Daarnaast moeten beide ouders hun toestemming geven voor de afgifte van een identiteits- en reisdocument voor een minderjarige.

Om een Kids-ID aan te vragen is een bezoek in persoon met uw kind (op afspraak) vereist, als uw kind tussen 6 en 12 jaar oud is. Voor kinderen jonger dan 6 jaar, kan u de aanvraag per post opsturen naar het volgende adres: Ambassade van België, Kalliolinnantie 5, 00140 Helsinki, Finland. 

U kan de nieuwe Kids-ID op de ambassade komen ophalen of wij kunnen die naar uw adres versturen. Opgelet: Als u de Kids-ID op het moment van afgifte wenst te activeren, moet u een afspraak maken om de kaart persoonlijk te komen ophalen. Meer informatie over de activering vindt u hieronder.

Wanneer wij de nieuwe kaart ontvangen, sturen wij u een bericht. De leveringstermijn van een Kids-ID bedraagt 4-6 weken.
 

Documenten voor de aanvraag van een Kids-ID

 

  • Het aanvraagformulier voor kinderenHet formulier moet worden ingevuld met de gegevens van het kind en moet worden ondertekend door beide ouders. Het formulier is ook bij de ambassade te verkrijgen.
  • Voor kinderen jonger dan 6 jaar: Twee recente pasfoto’s in kleur (3,5 x 4,5 cm). Van kinderen tussen 6 en 11 jaar, wordt er op de ambassade een foto gemaakt.
  • Een kopie van de huidige geldige identiteitsdocumenten van het kind. Als de oude Kids-ID nog geldig is, kan u die behouden tijdens het verwerken van de aanvraag. De oude Kids-ID moet echter op het moment van afgifte van de nieuwe Kids-ID vernietigt te worden.
  • Een kopie van de identiteitskaart of het nationaal paspoort van beide ouders
  • Betaling: Kids-ID: 10€

+ eventuele verzendkosten indien u de Kids-ID per post wenst te ontvangen: 16,10 € naar Finland et 22,90 € naar Estland.

De betaling gebeurt met een bank- of kredietkaart bij het indienen van de aanvraag. Indien u liever per overschrijving wenst te betalen, gelieve een bewijs van betaling voor te leggen.

Bankgegevens:
Ambassade van België
IBAN: FI6817223000000249 (Nordea)
SWIFT: NDEAFIHH 

  • Als de oude kaart gestolen is: het proces-verbaal van uw aangifte van diefstal opgemaakt door de lokale politie.
     

Activering van de Kids-ID


Ouders kunnen de chip van de Kids-ID activeren aan onze balie of bij een gemeente in België zonder dat het kind aanwezig moet zijn. Bij de activering wordt de elektronische chip van de kaart leesbaar en zullen de gegevens van de kaart op het rijksregister verschijnen. Ouders kunnen ook het authentificatiecertificaat van de kaart activeren als het kind 6 jaar of ouder is. Hierdoor kan het kind veilig worden geïdentificeerd bij het gebruik van onlinediensten. Het elektronische handtekeningscertificaat is echter niet beschikbaar voor de Kids-ID.

Om de kaart te kunnen activeren, moet u de PUK-code die bij de kaart geleverd werd bij hebben. De activering kan plaatsvinden bij de afgifte van de kaart of later wanneer het u het best uitkomt. Indien u de kaart op de ambassade wenst te activeren, gelieve een afspraak te maken. 
 

Verloren of gestolen identiteitskaart?

 

  • Bel Doc-Stop om uw identiteitskaart te laten annuleren en om uzelf tegen frauduleus gebruik van uw identiteit te beschermen: +32 2 518 2123
  • Gelieve altijd contact op te nemen met de lokale politie om de diefstal van uw reisdocument of identiteitsbewijs te melden.
  • Bent u een toerist en bent u uw identiteitskaart kwijt? Neem eerst contact op met uw luchtvaartmaatschappij om te verifiëren of u mag reizen met het proces-verbaal van de aangifte van verlies of diefstal, opgemaakt door de lokale politie.
  • In noodgevallen kan u ons raadplegen voor de afgifte van een voorlopig paspoort.

     

De functie “Hallo Ouders”


Op de Kids-ID staat een telefoonnummer (+32 78 150 350) vermeld, dat 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar is. Als uw kind verloren gelopen is en zijn/haar Kids-ID bij zich heeft, kan iedereen die het kind vindt, makkelijk contact opnemen met zijn/haar ouders of vertrouwenspersonen via een trapsgewijs belsysteem geactiveerd door de ouders. Om dit trapsgewijs belsysteem te activeren of voor meer informatie ga naar www.alloparents.be