Ambassade en Consulaten van België in Finland

Kids-ID

Identiteitskaart voor kinderen onder de 12 jaar

Ouders van een Belgisch kind jonger dan 12 jaar, dat ingeschreven is in de registers van onze ambassade, kunnen een elektronische identiteitskaart (Kids-ID) voor hun kind aanvragen. Als het kind nog niet ingeschreven is, neemt u dan contact op met de ambassade om de nodige instructies te krijgen. 

De Kids-ID is een elektronisch identiteitsbewijs voor kinderen onder 12 jaar. Deze is ook een reisdocument dat geldig is in heel Europa. De Kids-ID is 3 jaar geldig.

Om een Kids-ID voor uw kind te kunnen aanvragen, moet hij/zij de Belgische nationaliteit hebben, ingeschreven zijn in onze consulaire registers en jonger dan 12 jaar zijn. Daarnaast moeten beide ouders hun toestemming geven voor de afgifte van een identiteits- en reisdocument voor een minderjarige (!).

Om een Kids-ID aan te vragen is een persoonlijk bezoek met het kind niet vereist. U kunt de aanvraag per post opsturen naar het volgende adres: Ambassade van België, Kalliolinnantie 5, 00140 Helsinki, Finland. 

Opgelet: Als u de Kids-ID op het moment van afgifte wenst te activeren, moet u een afspraak maken om de kaart persoonlijk te komen ophalen. Meer informatie over de activering vindt u hieronder.

De aanvraag wordt verwerkt zodra de ambassade alle benodigde documenten en de betaling heeft ontvangen. Wanneer wij de nieuwe kaart ontvangen, sturen wij u een bericht. De leveringstermijn van een Kids-ID bedraagt 4-6 weken.

Verloren of gestolen identiteitskaart?

  • Neemt u altijd contact op met de lokale politie om de diefstal van uw reisdocument of identiteitsbewijs te melden.
  • Bent u een toerist en bent u uw identiteitskaart kwijt? Neemt u eerst contact op met uw luchtvaartmaatschappij om te verifiëren of u kunt reizen met het proces-verbaal van de aangifte van verlies of diefstal opgemaakt door de lokale politie.
  • In noodgevallen raadpleegt u ons voor de afgifte van een voorlopig paspoort.
  • In alle gevallen belt u Doc-Stop op om uw identiteitskaart te laten annuleren en om uzelf tegen frauduleus gebruik van uw identiteit te beschermen: +32 2 518 2123

De volgende documenten moeten worden voorgelegd bij de aanvraag van een Kids-ID

  • Het aanvraagformulierHet formulier moet ingevuld worden met de gegevens van het kind en moet ondertekend worden door beide ouders (!). Het formulier is ook bij de ambassade te verkrijgen.
  • Twee recente foto’s (3,5 x 4,5 cm): Pasfoto’s in kleur, die aan de voorschriften op het formulier en op de webpagina van FOD Buitenlandse Zaken voldoen. 
  • Een kopie van de huidige geldige identiteitsdocumenten van het kind
  • De oude Kids-ID: Als de kaart nog geldig is, kunt u die houden tijdens het verwerken van de aanvraag. Voegt u in dat geval een fotokopie bij. De oude kaart moet echter bij de ambassade ingeleverd worden vóór de afgifte van de nieuwe identiteitskaart.
  • Een kopie van de identiteitskaart of het nationaal paspoort van beide ouders
  • Betaling: Kids-ID: 10€

De betaling gebeurt met een bank- of kredietkaart bij het indienen van de aanvraag. Indien u liever per overschrijving wenst te betalen, gelieve een bewijs van betaling voor te leggen.

Bankgegevens

Ambassade van België
IBAN: FI6817223000000249 (Nordea)
SWIFT: NDEAFIHH 

Indien u de nieuwe kaart per post wenst te ontvangen, dient u 9,90 €* extra te betalen voor het verzenden per aangetekende brief samen met de betaling voor de identiteitskaart, in totaal dus 19,90 €.

*of 14,30 € naar Estland (totaal 24,30€)

  • Als de oude kaart gestolen is: het proces-verbaal van uw aangifte van diefstal opgemaakt door de lokale politie.

Activering van de Kids-ID

Ouders kunnen de chip van de Kids-ID activeren aan onze balie of bij een gemeente in België zonder dat het kind aanwezig moet zijn. Bij de activering wordt de elektronische chip van de kaart leesbaar en zullen de gegevens van de kaart op het rijksregister verschijnen. Ouders kunnen ook het authentificatiecertifikaat van de kaart activeren als het kind 6 jaar of ouder is. Hierdoor kan het kind veilig worden geïdentificeerd bij het gebruik van onlinediensten. Het elektronische handtekeningscertificaat is echter niet beschikbaar voor de Kids-ID.

Om de kaart te kunnen activeren, moet u de PUK-code die bij de kaart geleverd werd bij u hebben. De activering kan plaatsvinden bij de afgifte van de kaart of later wanneer het u het best uitkomt. Houdt u er rekening mee dat u een afspraak moet maken voor de activering van de kaart (!).

De functie “Hallo Ouders”

Op de Kids-ID is een telefoonnummer (+32 78 150 350) vermeldt, dat 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar is. Als uw kind verloren gelopen is en zijn Kids-ID bij zich heeft, kan iedereen die het kind vindt, makkelijk contact opnemen met zijn ouders of vertrouwde mensen via een trapsgewijs belsysteem geactiveerd door de ouders. Om dit trapsgewijs belsysteem te activeren of om meer informatie te vinden ga op: www.alloparents.be.